Klachtenprocedure
Heb je een klacht, wat kan je dan doen?
Het kan gebeuren dat je een klacht hebt over de zorgboerderij.
Een klacht is dat je aangeeft dat je
ontevreden bent over hoe je behandeld wordt door de zorgboerderij of een medewerker van de
zorgboerderij.
Er zijn meerdere mogelijkheden beschikbaar om je klacht kenbaar te maken.
Stap 1: bespreek de klacht met de zorgboer, rechtstreeks of met behulp van een
klachtenfunctionaris of een vertrouwenspersoon.
Menno Veldhuizen Tel: 06-5180 7480
develdmuis@hetnet.nl
De zorgboerderij heeft een klachtenreglement cliënten zorgboerderijen, deze staat op de website van
www.zorgboeren.nl
https://zorgboeren.nl/klachtenreglement/klachtenre...
Bespreek de klacht, op een rustig tijdstip, met de zorgboer en/of zorgboerin.
Maak met de zorgboer en/of zorgboerin een afspraak om over de klacht te praten. Neem
je ouders of vertegenwoordigers mee.
Ga een gesprek aan met de vertrouwenspersoon van de zorgboerderij. De vertrouwenspersoon is
ervoor u en uw belang.
Jan van Schaik
Achtersloot 55
3401 NS IJsselstein
tel: 06-5466 5652
Bespreek de klacht met de klachtenfunctionaris van de zorgboerderij. Deze helpt je bij
het oplossen van de klacht en kan je ook verder helpen als het informeel oplossen niet lukt.
Anja van der Vliet
Tel: 035-646 3646
a.vandervliet@sherpa.org
Wanneer je zorg wordt verleend vanuit de Jeugdwet geldt dat je de klacht kan bespreken
met een vertrouwenspersoon van AKJ. Deze helpt je dan verder.
Zie http://www.akj.nl
voor meer informatie
Tel. 088 555 1000
Als je er met de zorgboer, al of niet via de vertrouwenspersoon of klachtenfunctionaris niet uitkomt,
kun je naar
stap 2 (de Landelijke Klachtencommissie Landbouw en Zorg) of
stap 3
(de erkende Geschillencommissie Landbouwzorg) gaan. Je kunt deze stappen achtereenvolgens
nemen (eerst naar de klachtencommissie en dan naar de geschillencommissie), maar je kunt stap 2
ook overslaan en direct naar de geschillencommissie stappen.
Stap 2: Dien een klacht in bij de Landelijke Klachtencommissie Landbouw en Zorg
Voor meer informatie over en het reglement van de Landelijke Klachtencommissie zie: https://www.iar.nl/klachtencommissie/
Schrijf een brief of E-mail naar de Landelijke Klachtencommissie Landbouw en Zorg.
Vermeld in de brief:
Jouw naam, adres, telefoonnummer en dat van je wettelijke vertegenwoordiger of van
diegene die je helpt bij het maken van de brief;
De naam, adres en telefoonnummer van de zorgboerderij en de persoon over wie je een
klacht indient;
Een zo’n uitgebreid mogelijke beschrijving van de gebeurtenis waarover je een klacht hebt;
De reden waarom je hier een klacht over hebt;
Een beschrijving over wat je al hebt ondernomen om tot een oplossing van de klacht te
komen;
Stuur je brief naar:
Stichting Geschillen in de Landbouw c.a.
Klachtencommissie Landbouw en Zorg
Postbus 245, 6700 AE Wageningen
of e-mail: info@iar.nl
Je kunt ook gebruik maken van een formulier dat te vinden is op de website van de
Klachtencommissie.
De landelijke klachtencommissie gaat de klacht dan onderzoeken. Het kan zijn dat je wordt gebeld of
dat de commissie op de zorgboerderij of andere locatie op bezoek komt om meer informatie te
vragen aan jou en aan de zorgboerderij. Na een paar weken krijg je bericht van de
klachtencommissie. De commissie geeft dan aan of je klacht terecht is en welke dingen de
zorgboerderij en jij zouden kunnen verbeteren.
Informatie over de klachtafhandeling kan ook telefonisch worden opgevraagd: 0317-424181
De behandeling van de klacht door de klachtencommissie brengt voor de klager geen kosten met zich
mee.
Wet Zorg en Dwang
Sinds 01-01-2021 is de wet Zorg en Dwang van toepassing.
Op onze zorgboerderij bieden wij geen onvrijwillige zorg aan, maar mocht er onverhoopt een situatie
over onvrijwillige zorg bij de vertrouwenspersoon terecht komen dan kan deze vertrouwenspersoon
verwijzen naar de cliëntvertrouwenspersoon Wet Zorg en Dwang.
dit kan via: www.zorgstem.nl of telefonisch 088-6781000
Stap 3: Maak je geschil aanhangig bij de Geschillencommissie Landbouwzorg
Voor meer informatie over en het reglement van de Geschillencommissie Landbouwzorg zie:
https://www.iar.nl/geschillencommissie-landbouwzor...
De Geschillencommissie kent een formelere procedure dan de Klachtencommissie. De
Geschillencommissie neemt juridisch bindende beslissingen. Bij de Geschillencommissie kun je
bijvoorbeeld ook terecht met financiële claims.
Schrijf een brief of E-mail naar de Geschillencommissie Landbouwzorg.
Vermeld in de brief:
Jouw naam, adres, telefoonnummer en dat van je wettelijke vertegenwoordiger of van
diegene die je helpt bij het maken van de brief;
De naam, adres en telefoonnummer van de zorgboerderij en de persoon met wie je een geschil hebt;
Een zo’n uitgebreid mogelijke beschrijving van het geschil
Een beschrijving over wat je al hebt ondernomen om tot een oplossing van het geschil te komen;
Stuur je brief naar:
Stichting Geschillen in de landbouw c.a.
Geschillencommissie Landbouwzorg
Postbus 245, 6700 AE Wageningen
Of e-mail: info@iar.nl
Je kunt ook gebruik maken van een formulier dat te vinden is op de website van de Geschillencommissie.
De geschillencommissie Landbouwzorg gaat het geschil behandelen. Tot de procedure horen in elk
geval het vragen van een schriftelijke reactie aan de zorgboer en een zitting, waarbij beide partijen het woord kunnen voeren.
Voordat de geschillencommissie Landbouwzorg je geschil in behandeling kan nemen moet je eerst een depot storten van € 50.
Na aanmelding van je geschil krijg je hier meer informatie over. Na een paar weken krijg je bericht van de klachtencommissie. De commissie geeft dan aan wie gelijk heeft in het geschil.
Wil je meer informatie?
Op www.landbouwzorg.nl staat meer informatie over hoe je een klacht kan oplossen en hoe de landelijke klachtencommissie en de geschillencommissie werkt